Физическото тяло на човека е направено от смес от:
·
Петте елемента – земя, вода,
огън, вятър, пространство
·
Трите гуни – сатва, раджас, тамас
·
Елементите на Ума
·
Джянендриите, петте сетивни
органа – ушите, кожата, очите, езика и носа
·
Кармендриите, петте органа на
действието – език, ръце, крака, репродуктивни и екскреторни органи
СТАДИИ НА СЪЩЕСТВУВАНЕ
По собствена воля и със себе-проекция Атман, Вечната душа
снизхожда (слиза) на материалният план (ниво) на съществуване. Тя бива хваната
в капана на временните тела, направени от материята (Пракрити). Всяко нещо,
което е направено от Пракрити, претърпява три стадия на съществуване:
1. Създаване,
2. Съществуване за определено време и
3. Неизбежно разрушение
Тези три фази на съществуване кореспондират на трите
гуни, качества или начин на (проява на) природата. Страстта (раджас) създава,
добротата (саттва) поддържа и невежеството (тамас) разрушава. Гуните се
подредени по ранг, като Саттва е най-висша, Тамас или невежеството е най-низша,
а Раджас е между тях. Индуистката Троица Брахма, Вишну и Махеш представя тези
три гуни.
Можем да разберем този материален свят чрез гуните.
Цялото творение е направено от смеси от тези три гуни. В зависимост от
предпочитанията на душата за определена гуна, тя взима съответно тяло.
Ако човекът е повлиян предимно от саттва/доброта, ще бъде
извисен до райските планети по време на смъртта.
Тези, при които раджас/страстта преобладава, остават в
човешкото общество.
Тези, които са обладани от тамас/невежество приемат форми
на по-низши видове.
Тези души, които трансцендират трите гуни, постигат
освобождение/мокша и избягват от оплитането в мрежите на Пракрити, материята.
Всички физически неща на земята, дори и най-фините, са
изградени от комбинация от петте елементи. Нашите преживявания в света идват до
нас също чрез комбинация от петте елемента.
·
Чувството за звук се получава
чрез възприемането на вибрациите
·
Чувството за допир се получава чрез контакт с нещата или
вибрациите им
·
Чувството виждане се получава
чрез възприемането на огъня или светлината
·
Чрез водата се получава
възприемането на вкуса и
·
Чрез земята, чувството за миризми
Всички наши преживявания в основата си са отговор на вибрационен
контакт между сила и сила. Чрез такова разбиране за естеството на нещата нашите
Риши са могли да прекосят празното място между Чистата сила и окончателната
модификация на Силата, която ние възприемам в този свят. Когато възприемаме
света, ние го виждаме като нещо солидно, осезаемо и трайно. Не ни е възможно да
разберем, че всичките солидни материални форми, които виждаме около нас са
временни феномени и че има Една Космическа Сила, която е чиста енергия и не е
доловима за нашите сетива.
Това, което не може да бъде доловено от сетивата ни, е
перманентно и е истинската реалност!
Брахмам Сатиям, Джагат Митхия – Брахман е реален, този
свят е илюзорен.
Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов