Потокът на Сътворението
Разбирането на Самкхя Философията за Вселената и живота – 1
Карта на Сътворението (кликни) - позовава се на тази карта
Кой съм аз? Защо съм се родил? Каква е целта на живота ми? Яденето,
пиенето, размножаването, сънят и работата – това ли са целите и смисъла на
живота ми? Смисълът на живота в удовлетворяването на желанията ли се състои?
Какво представлява умът? Какво представляват мислите? Как умът ми ме
контролира? Какво представлява егото? Защо в живота ми няма мир и покой? Защо
съм заобиколен от щастие и тъга? Защо в живота ми няма стабилност и баланс?
Какво се случва в момента на смъртта? Какво представлява душата? Кой е създал
света? Как е станало сътворението? Какво ще се случи с мен след смъртта? Как се
връщаме в нашата изначална форма? Къде е нашият последен дом?
Тези и още въпроси се въртят в главите ни през целия ни живот и рядко
получават достатъчно удовлетворителен отговор. Те са общи за всички хора, без
значение на националността, религията, културата, кастата, вярата, расата, пола
и статуса. Тези въпроси се задават от хората от незапомнени времена. Великите
мъдреци на Индия – Ришите - са разкрили отговорите на тези въпрос с помощта на
интензивно себенаблюдение и себеизучаване. Те са формулирали практики и
дисциплини, които, ако се следват педантично, дават отговорите на тези въпроси.
Тези отговори са Универсални Истини, които се проявяват в живота ни.
Като работели във вътрешните лаборатории на ума и аза, Ришите са доловили
съществуването на връзка между човека и Вселената. Те можели да виждат танца на
космическата енергия, който се проявява във всички живи и неживи неща. Те
осъзнали, че източникът на всичко съществуващо е взаимодействие между мъжките и
женските енергии – Шива и Шакти. В глъбините на тяхната медитация те видели
тези две енергии да възникват от един
източник – Космическото Съзнание. Ришите са имали много практично
разбиране за Универсалните истини, което идвало от тяхното разбиране за
Сътворението.
Риши Капила, който изучавал и осъзнавал различните принципи и елементи на
творението, формулирал Философията Самкхя за Сътворението. Самкхя идва от две
Санскритски думи – „Сат“, което означава истина и „кхия“, което означава знам.
Багавад Гита и някой Упанишади, като Шветаватара Упанишад и други свещени
писания предават Философията Самкхя с леки вариации по темата. Багавад Гита
говори за главните аспекти на Самкхя, но добавя и принципът на Върховният Аз
или Универсалното Съзнание, като причина за цялото Творение. Различните
елементи на творението на Вселената са:
·
Пуруша
и Пракрити, които възникват от Брахман
·
Махат
или (висшата) върховната интелигентност, която идва от сливането на Пуруша и
Пракрити.
·
От
Махат възниква Ахамкара или егото
·
От
Ахамкара възникват трите гуни – Сатва Раджас и Тамас
·
От
Сатва възникват:
o Петте
сетива, които са познавателните (сетивните, когнитивните) органи – ушите,
кожата, очите, езикът и носът
o Петте моторни органи, които са органи на
действието – устата, ръцете, краката, репродуктивните органи, екскреторните
органи
o Умът, който
и познавателен (когнитивен) орган и орган на действието
·
От Тамас възникват:
o Петте елемента: Етер, Въздух, Огън, Вода, Земя, а
също така и:
o Допирът, който е гуна на Въздуха (Ваю)
o Зрението, което е гуна на Огъня (Теджас)
o Вкусът, който е гуна на водата (Джала)
o Обонянието, което е гуна на Земята(Притхви)
Ришите започнали техните наблюдения от нивото на тялото и неговите
функции, качества и характеристики. С нарастването на тяхното разбиране за
естеството на нещата, те били в състояние
да видят възходящия поток на творението и накрая да преживеят и да разберат
Пуруша, Пракрити и Брахман. Те ни учат, че трябва да започнем от
фундаменталното или базално ниво на тялото и да се „изкатерим” нагоре в нашето
разбиране и преживяване и да достигнем накрая до Брахман. Можем ясно да видим
тази връзка в учението на Аштанга Йога, където започваме с принципи, етика,
тяло, дишане, отиване навътре, фокусиране върху един обект, достигане на
медитативно състояние и Самадхи.
Величието на Самкхя се състои във факта, че еволюцията на живота върху
Земята е показана като креативен процес, който преминава през последователни
стадии на промяна и трансформация, а не като чудотворен трик на ръката на Бог
или драматично размахване на пръчката на Космически Магьосник или чрез
мистериозни научни процеси, които не се поддават на ясна и окончателна дефиниция
и постоянно подлежат на допълнително обсъждане и постоянно доуточняване.
Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов