сряда, 4 януари 2012 г.

Вайкунта Екадаши

Това е един от най-важните фестивали в Индия с дълбоко духовно значение. Той се пада на 11-тия ден от новолунието в индуския лунен месец Пауш. Този ден е утре – 5-ти януари 2012. Месец Пауш е отреден за духовни практики. Спазването  на гладуване по време на Вайкунта Екадаси и богослуженията се предполага, че ни носят благословията на просветлението (Мокша). Заради това другото му име е Мокашада Екадаси.

Падма Пурана, един от древните и свещени текстове на индуизма, разказва историята за демона Муран и за това как той  безпокоил Боговете (Девите). Бог Шива наредил на Девите да търсят закрилата на Бог Вишну. Бог Вишну водил дълга и унищожителна битка с демона Муран, но не можал да го победи. Богът се оттеглил в пещера наречена Химават в Баднират, където той изпаднал в йогически сън, за да създаде ново оражие срещу демона. Муран открил спящия бог и го нападнал. Женската енергия на Бога, Шакти на Бог, изникнала от него и изгорила Муран само с един поглед. Тази женска енергия била наречена Екадаши. Когато и било предложено да си избере дар (за стореното), тя поискала тези, които спазват гладуване на този ден, почитат Бог през деня и нощта и посещават храма на бога на този ден да им бъде даден достъп до най-висшето обиталище на Бога. 

Гладуването и богослуженето са интегрална част от Вайкунта Екадаси. Гладуването започва от предишния ден след обедното хранене, а богослужението продължава през целия ден след Вайкунта Екадаси. Богомолците остават будни през нощта, като пеят името на Бога и посещават храма по времето Брахма мухурт (4 сутринта) или в ранни зори. На входа на храма преминават през украсена порта, която символизира портите за влизане във Вайкунта.

Вайкунта Екадаси има голямо духовно значение. Себереализацията или навлизането в най-висшата обител на Върховното е възможно само когато преодолеем всички негативни качества вътре в нас и умът ни е изпълнен с покой и любов към Бог. Демонът Муран символизира качествата Раджас и Тамас в човека. Те са всъщност срамните качества гняв, похот, гордост, привързаност, алчност и ревност. Необходимо е тези качества да бъдат преодоляни или „убити”, за да стане възможно проявяването на сатвическите качества у нас и едва тогава става възможна себереализацията или мокша във Вайкунта.

Себереализацията се нуждае от тих и чист ум. За да може умът да утихне, е необходимо да го наблюдаваме. Трябва да се наблюдаваме и да бъдем в състояние на бдителност. Това е възможно само когато негативните качества са намалени и чистите качества на ума са усилени и проявени. Гладуването, което се състои в неприемането на някой храни, като например ориз и др., е важно, тъй като тези храни правят ума муден. Бдението през нощта и пеенето на името на Бог ни поддържа будни и осъзнаващи. Когато отидем в храма със спокоен и умиротворен ум, става възможен истински Даршан и има възможност за себереализация.

Препоръчва се духовните практики да се започнат в деня преди фестивала като с това се показва, че свещените практики като пеене, четене на свещени книги, мантра, медитация и осъзнаване на себе си, следва да се практикуват ежедневно през целия живот за постигане на Мокша (себереализация), тъй като умиротворен и спокоен ум не се получава за една нощ и няколко часа практикуване на джапа и медитация. 

Космическите енергии, които заливат атмосферата в деня на Вайкунта Екадаши, са подходящи за духовни практики. Практикуването на СитаРам мантрата и медитацията на този ден, както и приемането на Даршан на Бог вътре в нас, а също така и във физически храм, ще ни благословят с огромни награди. Нека СитаРам Мантрата да ви благослови на този и на всеки следващ ден.

Превод от английски : Еллдибор Франк и Владимир Великов